تکنیک و تمرین ذهنی برای تقویت هوش

دسته بندی: ذهن و ضمیرناخودآگاه ۳۰ دقیقه ۳ سال قبل
$blog->title

همان گونه که نرمش و ورزش و تمرینات جسمی باعث حفظ سلامتی بدن و افزایش قوای جسمانی انسان می شوند، تمرینات ذهنی هم دقیقا موجب تقویت مغز و هوش و حفظ شادابی و نشاط آن می شوند.

این تمرینات ذهنی ما می توانند به سادگی مواجهه با تجربیات جدید و کوچکی در میانه ی کارهای روزانه ی ما باشد. 

در  ادامه این مقاله  به چند تمرین ذهنی ساده ای می پردازیم که از فراموشی و آلزایمر نیز جلوگیری وذهن را بصورت بسیار عالی  تقویت می کنند.


۱- تمرینات نوروبیک 
این تمرین مثل یک ورزش مکمل برای ذهن عمل می کنند
نوروبیک سیستمی از تمرینات ذهنی است که شما را وادار می کند تا حواس خود را به کار گیرید و ذهن خود را در مسیری غیر قابل انتظار تحریک کنید.
 وقتی ذهن با تجربیات جدیدی مواجه می شود که ترکیبی از حواس فیزیکی (بینایی، بویایی، لامسه، چشایی و شنوایی و... ) و حس عاطفی هستند، ارتباطات میان نواحی مختلف مغز تحریک می شوند.
 در نتیجه ی این اتفاق، سلول های عصبی  شروع به تولید مواد مغذی طبیعی ای در مغز می کنند که نقش مهمی در کمک به حافظه دارند و سلول های مجاور را در برابر آثار ناشی کهولت و از افزایش سن، قوی تر و مقاوم تر می کنند.
 این تمرینات ذهنی را در حین انجام روتین صبحگاهی خود یا در زمان استراحت کردن تان با دقت  انجام دهید و به این دقت داشته باشید که آیا تغییری در خود احساس می کنید یا خیر؟ 

 

۲- با دست غیر مسلط خود مسواک بزنید

تحقیقات نشان داده است که استفاده از سمت دیگر مغز (همانطور که در این تمرین وجود دارد) می تواند منجر به رشد سریع و قابل توجه بخش هایی از قشر مغز شود که اطلاعات لامسه ای به دست آمده از دست ها را کنترل و پردازش می کنند.

تمرین ذهنی: مسواک زدن و باز کردن در خمیردندان تان را ترجیحا با دست مخالف خود انجام دهید.


۳- با چشمان بسته حمام کنید

با این کار دست های شما متوجه بافت های مختلفی بر روی بدن تان خواهند شد که شما آن ها را با چشم نمی بینید و به این ترتیب دست ها این پیام ها را به مغز ارسال می کنندو بسیار لذت‌بخش خواهد بود. 

تمرین ذهنی: تلاش کنید که تنها از حس لامسه ی خود استفاده کنید (البته برای جلوگیری از صدمات احتمالی در حمام از حواس دیگر خود هم استفاده کنید). 
پیدا کردن جای شیرهای آب و تنظیم دمای آب را تنها با حس لامسه انجام دهید.
 بعد از آن کار شسشتشوی خود را با چشم های بسته انجام دهید.)فقط مراقب باشید شصت تون تو چشتون نره ی موقع...!!! )


۴- جای کارها را در امور روتین صبحگاهی خود عوض کنید

   مطالعات مربوط به تصویربرداری عملکردی مغز نشان می دهد انجام کارهای جدید بخش های بزرگی از مغز را به کار می اندازد و در نتیجه، میزان فعالیت مغزی در چندین ناحیه ی مختلف مغز افزایش می یابد.
 اما زمانی که کاری تبدیل به روتین شده و به شکل خودکار انجام می شود، این فعالیت مغزی قطعا کاهش می یابد.

تمرین ذهنی:  امور و  ترتیب زمانی سرویس بهداشتی رفتن و  لباس پوشیدن و صبحانه خوردن تان را عوض کنید، در یک مسیر کاملا جدید پیاده روی کنید و کانال های رادیویی یا  تلویزیونی جدیدی را تماشا کنید.
 برای مثال، حتی تماشای یک برنامه ی کودک هم می تواند دید شما را نسبت به موضوعی تغییر دهد.(مخصوصا برنامه غولکان بجای کودکان...!! مثل عمو پورنگ...) 


۵- وسایل روزمره ی خودتان را برعکس بگذارید

وقتی به چیزی از زاویه ی عادی نگاه می کنید، نیم کره ی چپ مغز به سرعت آن را طبقه بندی کرده و توجه شما را به چیز دیگری معطوف می کند.
 اما زمانی که چیزی در حالت معکوس قرار داشته باشد شبکه های نیم کره ی راست مغز به کار می افتند و تلاش می کنند اشکال، رنگ ها و ارتباطات میان این تصویر آشفته را درک کنند.

تمرین ذهنی: عکس خانوادگی، ساعت دیواری و  رومیزی، تقویم تان یا هر وسیله ی روزمره و دم دستی دیگری را جابجا یا  برعکس قرار دهید.

 

۶- جای نشستن تان و حتی صندلی تان را تغییر دهید

در بسیاری از خانواده ها هر کسی صندلی خود را در نقاط مختلف خانه دارد، اما تجربیات جدید مزیت های زیادی برای مغز شما دارد.

تمرین ذهنی: جای نشستن و نفر کناری تان، زاویه ی نشستن و دیدتان به اتاق و تلویزیون و... حتی مقدار ادویه، نمک و فلفلی که در هنگام خوردن غذا استفاده می کنید را  تغییر دهید.


۷- پیوندهای جدیدی با بینی خود ایجاد کنید
هیچ یک از ما به خاطر نداریم که از چه زمانی یاد گرفتیم بوی نان تازه را به شروع روز ارتباط دهیم. 
با این حال، با ارتباط دادن یک رایحه ی جدید مثل بوی اسپند یا وانیل، مرکبات یا نعناع به یک فعالیت خاص، گذرگاه های عصبی جدیدی در مغز ایجاد می شود.

تمرین ذهنی: ادکلن یا عطر مورد علاقه خودتان را به مدت یک ۵روز نزدیک تختخواب تان بگذارید.  به محض بیدار شدن از خواب، آن را باز کنید و عمیق بو بکشید و دوباره بعد از حمام کردن و پوشیدن لباس ا

ین کار را مجددا تکرار کنید.


۸- شیشه ی خودروی تان  را باز کنید
 هیپو کامپ بخشی از مغز است که خاطرات را کاملا پردازش می کند و به ویژه در پیوند دادن رایحه ها، صداها و تصاویر و مناظر برای ایجاد نقشه های ذهنی نقش دارد.

تمرین ذهنی: سعی کنید در مسیر خود بوها و صداهای جدیدی را شناسایی کنید.
 باز کردن پنجره ی خودرو، مدارهای مغزی جدیدی را به وجود خواهد آورد و مواد خام بیشتری را برای شناسایی در اختیارتان می گذارد.


۹- با تفاوت های جزئی بازی کنید

مغز ما برای تفکیک اشیاء از یکدیگر به نشانه های بصری تکیه دارد. به همین دلیل استفاده از حس لامسه برای شناسایی چیزهایی که تفاوت اندکی با یکدیگر دارند، میزان فعالیت مغزی را در بخش هایی از قشر مغز که اطلاعات لامسه ای را پردازش می کنند افزایش می دهد و منجر به قوی تر شدن سیناپس ها(محل تماس دو عصب) می شود.
 بزرگسالانی که بینایی خود را از دست می دهند، تشخیص حروف بریل را از همین طریق یاد می گیرند چون مغز آن ها گذرگاه های بیشتری را به پردازش لمس دقیق اختصاص می دهد.

تمرین ذهنی: یک فنجان پر از سکه را در قسمت نگهدارنده ی نوشیدنی یا جا لیوانی خودرو تان بگذارید.  وقتی پشت چراغ قرمز هستید، سعی کنید تنها با لمس سکه ها رقم آن ها را تشخیص دهید.  همچنین می توانید سکه ها را در جیب لباس تان بگذارید و هر زمان که جایی می ایستید سکه ها را شناسایی کنید و اگر کودک کاری نزدیک شد هم یکیشو هدیه کنین... 


۱۰- بازی « 10 اشیا جایگزین» را انجام دهید

مجبور کردن مغز به فکر کردن درباره ی جایگزینی وسایل روزمره، به قوی تر شدن و قوی ماندن آن کمک می کند.

تمرین ذهنی: کسی چیزی  را به شما نشان می دهد و شما باید 10 چیز مختلف دیگر را نام ببرید که شئ اصلی می تواند جایگزین آن ها شود.
 برای مثال، یک مگس کش می تواند راکت تنیس، چوب گلف، بادبزن، عصا، چوب طبل زنی، ویلن، بیل، میکروفون، چوب بیس بال یا پاروی قایق باشد.

 

۱۱- اجناس فروشگاه محل  را با دقت بررسی کنید

چیدمان اجناس در فروشگاه ها به گونه ای است که پرفروش ترین کالاها را در زاویه ی دید مشتری قرار می دهند، به همین دلیل در زمان خرید واقعا همه ی اجناس فروشگاه را نمی توانیم درست ببینیم.

تمرین ذهنی: در همه ی راهروهای فروشگاه توقف کنید و از بالا به پایین قفسه ها را با دقت نگاه کنید. 
اگر کالایی وجود دارد که قبلا ندیده اید، آن را بردارید، فهرست مواد تشکیل دهنده اش را بخوانید و درباره ی آن تفکر کنید. نیازی نیست آن کالا را بخرید تا از آن فایده ای ببرید؛ با همین کارهای ساده و پیش پا افتاده روتین خود را تغییر داده اید و چیز جدیدی را تجربه کرده اید. 

 

۱۲- یک کار یا  پروژه ی هنری خاصی را به صورت تیمی انجام بدهید

هنر، بخش های غیر زبانی و احساسی قشر مغز را فعال می کند.
 وقتی هنری را خلق می کنید، از بخش هایی از مغزتان استفاده می کنید که به اشکال، رنگ ها و بافت ها اختصاص دارند. 
به علاوه در این حالت، شیوه ی پردازش افکارتان با تفکر منطقی و خطی ای که در غالب اوقات روز دارید بسیار متفاوت خواهد بود.

تمرین ذهنی:  از هر یک از افراد گروه بخواهید که در رابطه با یک موضوع مشخص مثل روز خاص یا  فصلی از سال، یک احساس خاص یا اتفاقی که به تازگی رخ داده، چیزی را ترسیم کنند.


۱۳- در طول روز ارتباطات اجتماعی مغایر و بیشتری برقرار کنید

پژوهش های علمی بارها ثابت کرده است که فقدان روابط اجتماعی تأثیرات منفی شدیدی بر مجموع توانایی های شناختی دارد.

تمرین ذهنی:  هر زمان که احساس تشنگی می کنید نوشیدنی خود را به جای دستگاه های اتوماتیک، از یک فروشنده یا حتی دکه بخرید، و یا به جای خرید اینترنتی، از فروشگاه ها جنس مورد نظرتان را بخرید یا فروشگاه تان را عوض کنید.


۱۴- به شیوه ی دیگر ومتفاوتی مطالعه کنید

وقتی متنی را بلند می خوانیم یا به خوانش دیگران گوش می دهیم، مدارهای مغزی ای که در این حالت به کار گرفته می شوند با زمانی که متنی را به آرامی برای خودمان می خوانیم بسیار متفاوت خواهند بود .

تمرین ذهنی:  به همراه خانواده یا  یکی از دوستان خود کتابی را با صدای بلند بخوانید و گه گاهی جای خواننده و شنونده را تغییر بدهید. 
ممکن است این روش سرعت پیشروی در کتاب را کم کند اما در عوض، زمان پر فایده و با نشاطی را در کنار یکدیگر می گذرانید.


۱۵- تغییر ذائقه داده یا غذاهای جدیدی بخورید

سیستم بویایی شما می تواند با فعال کردن ترکیبات منحصر به فردی از گیرنده های موجود در بینی تان، میلیون ها بو را از هم تشخیص دهد. 
ارتباط مستقیمی به مرکز احساسی مغز وجود دارد بنابراین بوهای جدید می تواند احساسات و پیوندهای غیر منتظره ای را ایجاد کند.

تمرین ذهنی: غذای جدیدی را امتحان کنید و به دنبال انواع مختلفی از سبزیجات، چاشنی ها و مواد غذایی جدید باشید. طرز تهیه ی غذاهای جدید را با این مواد ناآشنا یاد بگیرید... v

دکتر حسین مهدیخانلو



معروف به دکترمحیی، روانشناس و رواندرمانگر، مشاور فردی و خانوادگی، روانشناس و مشاورخانواده، مشاور برخی از مدیران و مسئولین، مشاور و تسهیلگر روابط فردی واجتماعی، مدرس اصول وفنون مذاکره، مدرس ومشاور ارتباطات حضوری و غیرحضوری مدیران روابط عمومی، مدرس اصول و روشهای زندگی شاد وخانواده موفق باآموزه های دینی وتعالیم الهی، مبدع و مدرس دوره شگفت انگیز اکسیرموفقیت در زندگی شاد و کسب وکار موفق، دوره چله ی گشایش وموفقیت در زندگی، دوره چله ی شفا بيماري ها بدون دارودوا، دکترای روانشناسی بالینی، مشاورمدیران ارشدصنایع وسازمانهای خصوصی و دولتی، مشاورمدیران شهرکهای صنعتی وصنایع، عضو انجمن نانو، عضو انجمن مخترعین، عضو انجمن نخبگان کشور، نویسنده کتاب سرنوشت را میتوان از سرنوشت، دارای پروانه کوچینگ D.A.S از انگلستان، دارای مدرک(D.B.A) از وزارت علوم، عضونظام مشاور مدیران ومسؤلین کشوری ولشکری ازسال 76 تاکنون، جوانترین مدیر برگزیده ی شهری در ۲۰ سالگی، مشاور کسب وکارهای نوین باتوجه به فرآیند تحلیل افکار واندیشه و شرایط روز جامعه 

  • {{ error }}
  • {{ suc }}
  • اگر دیدگاهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.
    مقالات مرتبط
    دکتر حسین مهدیخانلو
    معروف به دکترمحیی، روانشناس و رواندرمانگر، مشاور فردی و خانوادگی، روانشناس و مشاورخانواده، مشاور برخی از مدیران و مسئولین، مشاور و تسهیلگر روابط فردی واجتماعی، مدرس اصول وفنون مذاکره، مدرس ومشاور ارتباطات حضوری و غیرحضوری مدیران روابط عمومی، مدرس اصول و روشهای زندگی شاد وخانواده موفق باآموزه های دینی وتعالیم الهی، مبدع و مدرس دوره شگفت انگیز اکسیرموفقیت در زندگی شاد و کسب وکار موفق، دوره چله ی گشایش وموفقیت در زندگی، دوره چله ی شفا بيماري ها بدون دارودوا، دکترای روانشناسی بالینی، مشاورمدیران ارشدصنایع وسازمانهای خصوصی و دولتی، مشاورمدیران شهرکهای صنعتی وصنایع، عضو انجمن نانو، عضو انجمن مخترعین، عضو انجمن نخبگان کشور، نویسنده کتاب سرنوشت را میتوان از سرنوشت، دارای پروانه کوچینگ D.A.S از انگلستان، دارای مدرک(D.B.A) از وزارت علوم، عضونظام مشاور مدیران ومسؤلین کشوری ولشکری ازسال 76 تاکنون، جوانترین مدیر برگزیده ی شهری در ۲۰ سالگی، مشاور کسب وکارهای نوین باتوجه به فرآیند تحلیل افکار واندیشه و شرایط روز جامعه
    دسترسی سریع
    تماس با ما
    آدرس اول: تهران - پاسداران - خ شهاب - خیابان مهتاب - کلینیک دکترمحیی
    تلفن:  12-12-533-0935  
    آدرس دوم: تهران - شهریار - فاز 3 اندیشه - خیابان آزادی - امام علی علیه السلام - کلینیک دکترمحیی
    تلفن ثابت: 90-70-7-655-021   30-70-7-655-021
    کلیه حقوق متعلق به دکتر حسین مهدیخانلو می باشد.
    Design By M.Farahmand