20+1 روش راهگشا و راهبردی برای داشتن كنكور موفق

دسته بندی: راهگشای علمی و فناوری ۱۰ دقیقه ۳ سال قبل
$blog->title

با توجه به نزدیک شدن زمان آزمون سراسري و آزاد تقریبا اکثر کنکوری‌ها در تلاش هستند که بهترین روش‌های ممکن را جهت فراگیری منابع و مواد درسی، یاد گرفته و به یاد داشته باشند تا بهترین آزمون ممکن را بدهند بامید خدا...

پیشنهاد می‌شود اگر تمایل دارید  از شر وسواس فکری، استرس و اضطراب و نگرانی  در امان بمانید پیش از هر چیز باید راه و روش صحیح آمادگی برای آزمون‌های مورد نظر، خصوصا کنکور و پایان ترم را بدانید.  البته این موارد برای محصلین تحصیلی پایه های مختلف نیز کاربرد دارد که خوبست خانواده ها و والدین بر آن صحه گذاشته و از آن برای فرزندان خود بهره ببرند. 

خاطر نشان میکنیم که  برای شما دانشجویان بزرگوار و محصلان عزیز  راهکار و روش‌هایی را گردآوری کرده‌ایم که اگر با دقت به آنها عمل نمایید قطعا  راه موفقیت تحصیلی را برایتان هموارتر می‌کنند ان شاالله... 


1_ برنامه‌ریزی کنید:
توجه داشته باشید که برنامه‌ریزی می‌تواند یکی از اساسی ومهم‌ترین مهارت‌های یک دانش‌آموز موفق باشد. 
برنامه‌ریزی به این معنی نیست که اهدافی مبهم و نامشخص برای خود مشخص کنید، برای مثال تصمیم بگیرید هفته بعد برای امتحان ادبیات درس خواهید خواند، بلکه به جای آن هدف خود را به قسمت‌های کوچک و قابل اجرا تقسیم کنید، مثلاً هر روز از ساعت 5تا8 عصر یک فصل از کتاب درسی را بخوانید.

 

2_ نوت و نکته برداری کنید:
تحقیقات دانشمندان نشان داده اگر مطلبی را با دست بنویسید بسیار بیشتر در ذهن شما باقی خواهد ماند.
 تایپ کردن چنین تأثیری را به هیچ عنوان ندارد؛ بنابراین از مطالب مهم نکته   ‌برداری کنید تا در ذهن شما بماند 

 

3_ از شر اینترنت خلاص شوید:
وقتی جهت آزمونی مهم آماده می‌شوید، پیامی در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند حواس شما را به کلی پرت و شما را به ناکجا آباد ببرد؛   بنابراین سعی کنید حدالمقدور برای مدتی از شبکه‌های اجتماعی مخصوصا تلگرام و اینستاگرام دوری کنید. 
اگر برای آزمون به کار با لپ تاپ یا کامپیوتر نیاز است، تمام تلاش خود را کنید که به اینترنت متصل نشوید! 

 

4_ شیوه دلخواه و مناسب خود را پیدا کنید: 
بعضی افراد سحرخیزند، بعضی دیگر شب‌ها را دوست دارند، بعضی مایلند با دوستانشان درس بخوانند، بعضی در تنهایی بهتر می‌آموزند، بعضی با موسیقی عملکرد بهتری دارند، بعضی نیز باید در سکوت مطلق درس بخوانند...
حتما سعی کنید شیوه‌های مختلف را تجربه کنید تا شیوه مناسب خود را بیابید.

 

5_ اطلاعات را منفک و تقسیم بندی کنید:
یک راهگشا و تکنیک نسبتاً جدید برای یادگیری این است که اطلاعات به بخش‌های کوچک تقسیم شده و در مدت زمانی طولانی به طور مداوم مرور شود؛ بنابراین سعی نکنید تمام جدول تناوبی را یک ‌دفعه حفظ کنید، به جای آن هر روز چند مورد را به خاطر بسپارید و آموخته‌های دفعه قبل را مرور کنید تا بیشتر و بهتر در مغزتان ت تثبیت و ماندگار شود. 

 

 6_ مطالب را تغییر دهید:
تنها به خواندن یک مطلب بسنده نکنید. 
هر بار موضوعات مختلفی را بخوانید. 
این تکنیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید روش مناسب حل هر مسئله را پیدا کنید. 
برای مثال اگر مسائل مربوط به تقسیم را پشت سر هم تمرین کنید، می‌دانید که هر مسئله‌ای که با آن رو به رو می‌شوید به احتمال زیاد با روش تقسیم حل می‌شود، اما اگر مسائلی را حل کنید که با استفاده از ضرب، تقسیم و جمع حل می‌شوند آنگاه باید فکر کنید که کدام روش برای حل هر مسئله مناسب است و از آن استفاده کنید. 

 

7_ برای خودتان داستان بسازید:
آنچه را که لازم است به خاطر بسپارید به داستانی فکاهی و بامزه تبدیل کنید تا بهتر در ذهن شما نشسته و باقی بماند

 

8_ گاها حرکت کنید:
برخی تحقیقات نشان می‌دهند اگر یک مطلب را در زمان و مکان‌های مختلف مطالعه کنید احتمال فراموش کردن آن تا حد قابل توجهی  کاهش می‌یابد. 
دلیل این قضیه این است که هر زمان که مکان خود را تغییر می‌دهید، مغز مجبور می‌شود ارتباطات جدیدی را با مطلبی که آموختید، شکل دهد؛ بنابراین آن مطلب عمیق‌تر به خاطر سپرده و در مغزتان خواهد ماند.

 


9_ گاها خودتان را محکی بزنید:
قبل از آزمون از خودتان امتحان  بگیرید... 
با این کار خود را به بهترین شکل برای امتحان اصلی آماده می‌کنید.
 اگر نتوانستید بعضی از مطالب را به خاطر آورید، اصلاً استرس نداشته و نگران نباشید؛ هر چه بیشتر برای به یاد آوردن مطلبی تلاش کنید، در آینده آن را بهتر به خاطر خواهید سپرد. 

 

10_ گروهی درس بخوانید:
احتمال دارد هر کسی نتواند به خوبی در گروه فعالیت کند، اما کسانی که می‌توانند کار  گروهی انجام دهند از مزایای آن نیز قطعا بهره‌مند خواهند شد.
 هر چند وقت یک بار دوستان وهمکلاسی‌های خود را دور هم جمع کنید و مطالب درسی را با هم مرور کنید.
 سعی کنید هدف گروه را فراموش نکنید و تمام وقتتان صرف خوردن تنقلات و گل گفتن و شنفتن  نشود!!! 

 

11_ بلند بلند بخوانید:
وقتی متنی را بلند می‌خوانید به دو شکل، دیدن و شنیدن آن را در #ذهن خود ذخیره می‌کنید اما فقط لطفا به دیگران هم رحم کنید و  این کار را در کتابخانه یا زمانی که خانواده استراحت می‌کنند انجام ندهید. 


12_ نوشیدنی‌ها ی خوب را بیاد داشته باشید:
نوشیدنی‌های کافئین دار می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه و چای سبز یا شکلات تلخ می‌توانند شما را هوشیار نگه دارند، خصوصاً وقتی که برای امتحان درس می‌خوانید و با هر چیز کوچکی حواستان پرت می‌شود. 

 

13_ حتما پیش از خواب مطالعه کنید:
لطفا قبل از به خواب رفتن مطالعه کنید.
 در طول مدت خواب، مغز خاطرات جدید را تقویت می‌کند؛ بنابراین احتمال زیادی وجود دارد آنچه را پیش از خواب می‌خوانید، به خوبی به خاطر بسپارید.

 البته سعی کنید کتاب‌های درسی خود را به رختخواب نبرید؛ زیرا ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند و تا صبح داستان راستان داشته باشید و خوابتون هم زهرمار بشه...! 

 

14_ مدیتیشن و ریلکسیشن کنید:
پیش از آن که به مدت 3 ساعت به برگه آزمون خیره شوید، بهتر است چند دقیقه به دیوار نگاه کنید و سعی کنید متمرکز شده و آرامش خود را به دست آورید.
و تنفس طبیعی به مدت نهایتا 5دقیقه بسیار کاری و راهگشا خواهد بود( در بخش سلامت روان، سایت Drmahdikhanloo.com یا WWW.MOHIE.IR بیشتر مطالعه کنید) 
و دقت کنید که  مدیتیشن می‌تواند به کاهش اضطراب، استرس و افزایش توجه شما کمک شایانی کند.

 

15_  به خودتان استراحت بدهید:
تحقیقات گسترده ای  اثبات کرده  که استراحت منظم می‌تواند بهره‌وری را تا حد قابل توجهی افزایش داده و توانایی شما را برای تمرکز بهبود بخشد. 
در اوقات فراغت و استراحت خود به جای نشستن پای موبایل و شبکه های مجازی و تلویزیون یا... بهتر است قدری  ورزش یا حداقل نرمش کنید.
 تنها نیم ساعت انجام نرمش یا ورزش‌های هوازی می‌تواند سرعت پردازش مغز و همچنین دیگر توانایی‌های مهم شناختی را بهبود بخشد. 

 

16_  از امگا ۳ بیشتر بهره ببرید:
اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در بعضی ماهی‌ها، میگو، آجیل‌ها، کنجد و روغن زیتون می‌توانند مغز را تقویت کنند.
 یک پژوهش نشان داد که خوردن ترکیبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ قبل از امتحان برای کاهش استرس و اضطراب امتحان بسیار مفید خواهد بود. 


17_ موسیقی ملایم گوش کنید:
 خصوصا موسیقی سنتی را در برنامه خود بگنجانید. 
گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان می‌تواند استرس را از بین ببرد.
 طبق تحقیقات، موسیقی کلاسیک تنش و اضطراب را کاهش می‌دهد. 


18_  بوهای مطبوع و رایحه‌های دلچسب تان را استنشاق کنید:
عطر و ادکلن و روغن‌ها و اسانس‌های معطر نه تنها بر روی حالات جسمانی تأثیر می‌گذارند، بلکه بر روی حالات روحی و روانی انسان‌ها نیز تأثیرگذار هستند و تغییراتی را بر روی سیستم عصبی ایجاد می‌کنند. 
رایحه‌های آرامش‌بخش گیرنده‌های بویایی بینی را تحریک می‌کنند، این گیرنده‌ها با بخشی از مغز که تنظیم احساسات را بر عهده دارد در ارتباط هستند و موجب تسکین اضطراب می‌شوند؛ بنابراین پیش از شرکت در آزمون، رایحه‌درمانی را امتحان کنید.

 

19_ در حال باشید و در اکنون بودن را تجربه کنید: 
تجربه به بنده(حسین مهدیخانلو - دکترمحیی) ثابت کرده در زمانهایی که فقط به کاری که میکنم می اندیشم و در زمانهاییکه به چیزی که می اندیشم عمل میکنم بیشترین کارایی را داشته و بالاترین تمرکز را کسب و بهترین نتایج مورد نظرم را به فضل الهی دریافت نموده ام. 

 

20_ خوب و به مقدار کافی بخوابید:
هنگامی که با یک کتاب درسی پر از فرمول و معادلات دشوار و... مواجه می‌شوید؛ شاید وسوسه شوید تمام شب را بیدار بمانید و تلاش کنید آن‌ها را به خاطر بسپارید.
 اما تحقیقات اثبات کرده‌اند که شب‌بیداری معمولاً به گرفتن نمرات عالی نمی‌انجامد، زیرا بی‌خوابی با اختلال در عملکرد شناختی و افزایش استرس و اضطراب ارتباط مستقیم دارد.
 در روزهای نزدیک به امتحان 7 تا 9 ساعت خوب  بخوابید تا محرومیت از خواب تمام زحمات شما را بر باد ندهد! چون بارها مشاهده شده کنکوری عزیز از فرط بی خوابی چون اصحاب کهف سر جلسه خوابش برده و زمانی بیدار شده که کار از کار گذشته بوده است...!!! 


20+1 _ به خودتان حتما حتما جایزه بدهید:
هر از چند گاه خود را به یک بستنی، شکلات، کلوچه خانگی و یا آجیل یا تنقلات سالم دعوت و مهمان کنید.
قدمی بزنید یا با کسی که بهتون آرامش میده مکالمه تلفنی داشته باشید یا چند دقیقه‌ای به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید.
تجربه و تحقیقات بنده(حسین مهدیخانلو)ثابت کرده اگر بدانید بعد از انجام یک کار یا  خواندن یک مطلب درسی یا حل مسائل، جایزه‌ای در انتظارتان است، بهتر می‌توانید از پس آن‌ها برآیید...
در آخر عرایضم پیشنهاد بهره گیری از دوره شگفت انگیز و پکیج اکسیرموفقیت رو بهتون میکنم که بسیار راهگشا و کاربردی برای تمام کنکوری ها و محصلین نیز خواهد بود که در اون، روش و تکنیک هایی رو می آموزید که نه تنها در کنکور موفق می شوید بلکه در تمام مراحل زندگی و کاری  با آموزش دریافت حال خوب و رسیدن به مال خوب  شما رو از آزمونهای سخت زندگی موفق و سربلند بیرون خواهد برد ان شاالله
         حسین مهدیخانلو

دکتر حسین مهدیخانلو



معروف به دکترمحیی، روانشناس و رواندرمانگر، مشاور فردی و خانوادگی، روانشناس و مشاورخانواده، مشاور برخی از مدیران و مسئولین، مشاور و تسهیلگر روابط فردی واجتماعی، مدرس اصول وفنون مذاکره، مدرس ومشاور ارتباطات حضوری و غیرحضوری مدیران روابط عمومی، مدرس اصول و روشهای زندگی شاد وخانواده موفق باآموزه های دینی وتعالیم الهی، مبدع و مدرس دوره شگفت انگیز اکسیرموفقیت در زندگی شاد و کسب وکار موفق، دوره چله ی گشایش وموفقیت در زندگی، دوره چله ی شفا بيماري ها بدون دارودوا، دکترای روانشناسی بالینی، مشاورمدیران ارشدصنایع وسازمانهای خصوصی و دولتی، مشاورمدیران شهرکهای صنعتی وصنایع، عضو انجمن نانو، عضو انجمن مخترعین، عضو انجمن نخبگان کشور، نویسنده کتاب سرنوشت را میتوان از سرنوشت، دارای پروانه کوچینگ D.A.S از انگلستان، دارای مدرک(D.B.A) از وزارت علوم، عضونظام مشاور مدیران ومسؤلین کشوری ولشکری ازسال 76 تاکنون، جوانترین مدیر برگزیده ی شهری در ۲۰ سالگی، مشاور کسب وکارهای نوین باتوجه به فرآیند تحلیل افکار واندیشه و شرایط روز جامعه 

  • {{ error }}
  • {{ suc }}
  • اگر دیدگاهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.
    مقالات مرتبط
    دکتر حسین مهدیخانلو
    معروف به دکترمحیی، روانشناس و رواندرمانگر، مشاور فردی و خانوادگی، روانشناس و مشاورخانواده، مشاور برخی از مدیران و مسئولین، مشاور و تسهیلگر روابط فردی واجتماعی، مدرس اصول وفنون مذاکره، مدرس ومشاور ارتباطات حضوری و غیرحضوری مدیران روابط عمومی، مدرس اصول و روشهای زندگی شاد وخانواده موفق باآموزه های دینی وتعالیم الهی، مبدع و مدرس دوره شگفت انگیز اکسیرموفقیت در زندگی شاد و کسب وکار موفق، دوره چله ی گشایش وموفقیت در زندگی، دوره چله ی شفا بيماري ها بدون دارودوا، دکترای روانشناسی بالینی، مشاورمدیران ارشدصنایع وسازمانهای خصوصی و دولتی، مشاورمدیران شهرکهای صنعتی وصنایع، عضو انجمن نانو، عضو انجمن مخترعین، عضو انجمن نخبگان کشور، نویسنده کتاب سرنوشت را میتوان از سرنوشت، دارای پروانه کوچینگ D.A.S از انگلستان، دارای مدرک(D.B.A) از وزارت علوم، عضونظام مشاور مدیران ومسؤلین کشوری ولشکری ازسال 76 تاکنون، جوانترین مدیر برگزیده ی شهری در ۲۰ سالگی، مشاور کسب وکارهای نوین باتوجه به فرآیند تحلیل افکار واندیشه و شرایط روز جامعه
    دسترسی سریع
    تماس با ما
    آدرس اول: تهران - پاسداران - خ شهاب - خیابان مهتاب - کلینیک دکترمحیی
    تلفن:  12-12-533-0935  
    آدرس دوم: تهران - شهریار - فاز 3 اندیشه - خیابان آزادی - امام علی علیه السلام - کلینیک دکترمحیی
    تلفن ثابت: 90-70-7-655-021   30-70-7-655-021
    کلیه حقوق متعلق به دکتر حسین مهدیخانلو می باشد.
    Design By M.Farahmand